Németh Eszter, az Arval Hungary üzemeltetési igazgatója értékelte a flottakezelő 2021-es évét az autopro.hu-nak adott interjúban. A chiphiány ezt az ágazatot sem kerülte el, ahogyan az elektrifikáció is érezteti a hatását a flottakezelők életében. Ugyanakkor a piaci átlagot is meghaladó mértékben nőtt az Arval, így egyértelműen jó éve volt a cégnek.
Hogyan értékelné a 2021-es évet az Arval szempontjából?
Azt gondolom, hogy jól alakult a 2021-es év az Arval számára, sok új ügyfelünk lett, a lízingpiaci átlag felett bővült a flottánk. Számos rendezvényen vettünk részt, sokat fektettünk be az online és social médiában történő kommunikációba, illetve már két éve partneri együttműködést alakítottunk ki a HR Festtel, ezáltal jelentősen nőtt a márkaismeretségünk a hazai vállalatok körében.
Mi volt a legnagyobb mérföldkő idén a vállalat életében?
Egyértelműen a mobilitási szolgáltatásunk első építőköveinek lerakása volt. Az elektromos járművek kapcsán töltési megoldásokat dolgoztunk ki és előkészítettük a kétkerekű elektromos járművek bérleti ajánlatát, amelyeket a jövőben akár cafeteria keretein belül is fogunk tudni ajánlani az ügyfeleknek.
Mi okozta a legnagyobb kihívást?
Számos kihívással szembesültünk az év folyamán: a sajtóban sokat emlegetett chiphiány okozta járműszállítási késedelmek mellett a COVID újabb hullámai, az AdBlue-hiány és a konténeres szállítások nehézségei miatt jelentkező alkatrészhiánnyal is meg kellett küzdenünk. Kialakítottunk egy rendszeres hírleveles kommunikációt az ügyfeleinkkel és a közösségi médiában, hogy ilyen esetekben a legfontosabb tudnivalókat mielőbb megoszthassuk. Emellett bővítettük a rövid- és középtávú autóbérleti megoldásainkat.
Az autólízing terén mennyire lehetett érezni a chiphiány hatását?
Egyértelműen lehet érezni az operatív lízing területén a chiphiány hatását. Számos ügyfelünknek okozott csalódást a várt szállítási idő többszöri módosítása és a kiszámíthatatlan gyártástervezés. Ugyanígy nekünk is fájó pont, hogy a tervezett növekedést csak a megrendelések számában tudtuk teljesíteni, az autó-átadásokban sajnos már nem. Elsődleges célunk azonban az ügyfeleink mobilitásának biztosítása abban az esetben is, ha a rendelt autó szállítási késedelmet szenved. Amennyiben ügyfelünk nem rendelkezik nálunk futó autóval, a középtávú bérletre létrehozott saját flottánkból tudjuk kiszolgálni az igényeit arra a periódusra, amíg az autója meg nem érkezik.
Nőtt az elektromos autókból álló flották iránti igény az idei évben?
Igen, egyértelműen nőtt az elektromos autózás iránti érdeklődés és sokat fejlődött a magyarországi töltési infrastruktúra is. Az Arval partnerein keresztül otthoni töltési megoldásokban is tud segítséget nyújtani, de a mindenki számára elérhető töltők vállalati használatát is biztosítjuk céges elszámolási lehetőséggel. Egyre több vállalat zöldíti a cégautós szabályozását és nekünk is fontos, hogy ebben a tekintetben is stratégiai partnereik legyünk. Elsősorban a hibrid autók vannak a magyarországi cégek fókuszában, de a tisztán elektromos járművek iránt is nagy az érdeklődés. Az Arvalnál szívesen segítünk szakértő tanáccsal a cégautó szabályzat zöldebbé alakításában a felhasználás jellegét is figyelembe véve.
Milyen évet várnak, mik a terveik a jövő évre?
Minden autóipari szereplő azt prognosztizálja, hogy a chip- és alapanyaghiánnyal továbbra is számolni kell, így a 2022-es évben csökkentett volumenű, de folyamatos autógyártással számolunk. Várakozásaink szerint a mobilitási és elektromos igények tovább növekednek egy stabil méretű flottapiacon. A 2022-es évben a piaci pozíciónk további erősödését is várjuk, ezen dolgozunk a szolgáltatási minőség folyamatos javításával és számos innovatív megoldás bevezetésével.